OPLJAčKALA DECU IZ TRI DRŽAVE

SRAMAN POSTUPAK VLASNICE NOVOSADSKE AGENCIJA „NACIONALNA HRANA“

• Jovanka Srdanović uzela pare deci iz Srbije, RS i Makedonije, koja krenula na turneju po Evropi • Na ulici nisu ostali samo zahvaljujući srpskom ugostitelju iz Frankfurta

Bruka u režiji Jovanke Srdanović, vlasnice agencije „Nacionalna hrana“ iz Novog Sada, a i mogući lopovluk prilikom organizovanja gostovanja 466 članova pet kulturno-umetničkih društava iz tri države (Srbije, Bosne i Makedonije) ogorčio je ne samo nasamarene folkloraše i njihovog autoprevoznika, koji su kako se ispostavilo, naivno pošli grlom u jagode, već i srpske uglednike i diplomate u Nemačkoj i Francuskoj.
Da ne bi dublje potonuli u „živo blato“, jer su se u međuvremenu uverili da od gostovanja i nastupa, koja im je Srdanovićeva obećala, nema ništa, kulturno-umetnička društva „đerdan“ iz „Ivanjice“, „Dimitrije Tucović“ iz Lazarevca i „Prva petoletka“ iz Trstenika, u Frankfurtu su odustali od dalje neizvesnosti i juče se vratila kući, dok su KUD „Drvar“ iz Drvara i KUD „Trimer“ iz Strumice, o svom trošku nastavili put za Pariz.
„Ovo kao da je zbeg!“ Ovim rečima je reportere „Vesti“ dočekao Novica Mitrović, vlasnik restorana „San Marko“ u Frankfurtu kad smo ušli u veliku salu njegovog restorana.

Snašli se u Budimpešti

Ovo putovanje iz ružnih snova ima i svoje junake. Problemi na ovom putovanju su počeli već na samom startu, u Budimpešti. Naime, ni tamo nije bilo organizovano noćenje, pa je svojim poznanstvom stvar spasio predsednik opštine Trstenik Stevan đaković predsednik opštine Trstenik, koji je bio među putnicima i koji je rešio pitanje spavanje u Budimpešti.

čekajući da dođu na red za večeru, na zimi ispred restorana zatičemo mlade Krajišnike, ojkače iz Drvara. Pored njih promiču deca sa velikom posudom u kojoj je pire, meso, salata i hleb. Kao u ratnim filmovima. Za to vreme i pored glasne pesme koja se čuje jedna devojka je čekajući večeru – zaspala za stolom. Večera dugo traje, jer treba nahraniti 464 umorne duše, a među njima je najviše gladne dece od 7 do 18 godina.
U sredu ujutro, sedam autobusa stiglo je pred restoran „San Marko“. Kasno preksinoć saznali su da su prevareni. novosadskoj agenciji svaki učesnik turneje dao je po 150 evra za desetodnevno putovanje, koje je predviđalo obilazak i nastup u Budimpešti, Beču, Frankfurtu i Parizu. Aranžman je uključivao doručak, ručak, večeru, dva noćenja u Parizu, gde su trebali da nastupe na takmičarskom festivalu, prisustvuju promociji srpskih običaja, hrane, a predviđen je programom i prijem u ambasadi Srbije u Parizu.
Od toga nije bilo ništa, gde god su došli ništa im nije bilo obezbeđeno. Ipak su nekako stigli od Beča do Frankfurta, jer ih glavnom gradu Austrije nije čekao obećani smeštaj. Noć su zato proveli u vožnji autobusom. Umorne i gladne prihvatio ih je Novica Mitrović, vlasnik restorana „San Marko“ u frankfurtskom kvartu Hehst, gde su dobili besplatan doručak i večeru, a onda dolazi problem noćenja. Gde smestiti 464 osobe, a noć već pada. U rešavanje problema smeštaja uključuje se i Crveni krst iz Frankfurta koji nudi 150 dušeka i ćebadi koliko može stati u salu restorana „San Marko“.

Prali suđe

U nebranom grožđu našao se posebno vlasnik restorana „San Marko“, koji je trebao da deci obezbedi hranu za sredu i četvrtak, gotovo 1400 porcija.
– Upali smo u ovu situaciju i samo zajedno možemo da se izvučemo – rekao im je Novica.
Shvatila su to i deca i zasukala rukave. Pomagala su u serviranju jela i pranju posuđa. Vredni ugostitelj angažovao je i desetak ljudi iz komšiluka, a na posao je prionula i cela njegova porodica.

Celo vreme dok ovaj problem nije rešen smeštajem u hotele u Vizbadenu, Darmštatu, Bad Homburgu i frankfurtskom Saksenhauzenu, sa Novicom je na vezi bio generalni konzul u Frankfurtu Rajko Kolarov, a u restoran je došla da pomogne i konzul Biljana čelik-Jeftić, kome se Jovana Srdanović lažno predstavila kao Jovana Komatović.
Dr Aleksandra Petrović, koja se ovoj grupi, u ime novosadske agencije priključila u Beču zbog znanja nemačkog jezika, i sama je bio zaprepašćena.
– Nemam reči, ja sam sve i svašta u svom životu i u praksi srela, ali nikada nešto slično ovome što se ovde dogodilo. Mnogi ljudi se u današnje vreme bave ili kriminalom ili nekim ružnim i lošim stvarima, ali neko ko iskoristi decu između sedam i sedamnaest godina, mora biti veliki hohštapler. Sva sreća da smo sreli gospodina Mitrovića, tako da deca pored ove nebulozne situacije nisu ostala ni gladna ni žedna. Ovo je velika bruka, jer smo bili žrtve jedne stravične jedne obične hoštaplerke – rekla je za „Vesti“ Aleksandra Petrović.

Koncert za Novicu

Nastup u Parizu je otpao, ali je zato ova umetnička družina, iz tri republike bivše Jugoslavije, u sredu uveče izvela koncert za svog dobrotvora Novicu Mitrovića, a KUD „Drvar“ iz Drvara ga je pozvao na skoru proslavu 85. godišnjice postojanja društva.

U četvrtak oko 20 časova još uvek vlada neizvesnost, da li nastaviti put u Pariz ili ne.
– Kruži informacija da je „gospođa“ Jovana ili Jovanka, javila da je u Parizu sve otkazano i da je policija blokirala naš dolazak u Pariz – kaže Milana Miljević iz Drvara. – Mi smo odlučili, mi idemo dalje, žarko želimo da vidimo Pariz. Noćas putujemo, sutra ujutro smo tamo, obići ćemo i videti Pariz i onda se vratiti nazad našim kućama.
Tako je i bilo na kraju. Grupa iz Drvara i Strumice je otputovala za Pariz, a grupe iz Srbije su se morale da se vrate u Beograd. Vlasnik firme „Evropa bus“ iz Valjeva zabranio je vozačima svojih pet autobusa da nastave put za Pariz, jer mu do četvrtka ujutro nije uplaćen ni cent od prve rate od 30.000 evra.

Pismo Ministarstvu dijaspore

– Juče smo se obratili Ministarstvu dijaspore sa zahtevom da se taj slučaj razjasni, zamolili da Ministarstvo da po hitnom postupku obavesti MUP u Novom Sadu, gde gospođa Jovana ima svoje Udruženje, kako bi se što pre vratio teško skupljeni novac toj deci i klubovima iz Srbije, Bosne i Makedonije – kaže Miloš Janković.

Ništa od Etno- festivala

– Evo, upravo sam primio pozive iz dva hotela „Formule 1“. U jednom račun iznosi 13.200 evra, a gospođa Jovana je za rezervaciju uplatila 3.200 evra, u drugom je račun 11.000 evra, uplatila je 1.000 evra. I ne samo da je „zavrnula“ klubove, već je nasamarila i vozače autobusa. Nikome od njih nije dala ni novčić.
Kontaktirajući sa KUD „Prijateljstvo“ iz Sen Debia, saznali smo da definitivno neće biti nikakvog Etno-festivala.

Srdanovićeva negira optužbe

Jovana Srdanović u telefonskoj izjavi za „Vesti“ demantuje da je učinila prevaru i negira da je uzela novac.
– Sve je čisto. Ni od koga nisam uzela nikakve pare za sebe. A što se organizacije tiče imala sam dogovor sa KUD „Prijateljstvo“ iz Francuske, pa njih treba pitati zašto su odustali u poslednjem trenutku. Ja ću zbog toga da podnesem svoj deo odgovornosti, samo ne znam da li će i oni – rekla je Srdanović
KUD „Prijateljstvo “ iz Sen Denija, kako su „Vesti“ već pisale, saopštio je prekjuče da oni ne snose nikakve troškove tog festivala, da ne finansiraju put, hranu i smeštaj za putnike iz Srbije. „Prijateljstvo“ je trebalo, kako navode, prema ranijem dogovoru „da u svojstvu domaćina pronađe salu za Etno-festival, i pripremi im ručak posle dugog puta, a sve ostalo je trebalo da ide iz kase koju je napunila Jovana Srdanović“.
Nezavisno od toga da će prevoznik tražiti naknadu troškova za gorivo i odštetu za neprijatnosti koje su imali vozači, nasamareni putnici iz Srbije kažu da ni oni neće preći preko ovog maltretiranja: „Ovakvim prevarama mora da se stane na put i da oni koji se bave mutnim poslovima osete sankcije na svojoj koži, da kaznu i odštetu izmaltretiranim putnicima plate iz sopstvenog novčanika“, kaže glumac iz Lazarevca Zoran Belošević, koji je bio sa folklorašima.

ZAPREPAŠćENJE MILOŠA JANKOVIćA, čELNIKA DIJASPORE U PARIZU
LAGALA I PRETILA

Mada su srpski aktivisti u Francuskoj sa Jovanom Srdanović, kako sami kažu, već ranije imali neprijatno iskustvo, na vreme su se ogradili od saradnje sa njom, ali ih je, ipak, uspela dobro „tresnuti po glavi“. Predsednik Skupštine dijaspore Francuske Miloš Janković:
– Bili smo upoznati sa predlogom gospođe Srdanović da će u Parizu organizovati jednu takvu manifestaciju, ali, poznavajući je iz ranije saradnje, mi stvarno nismo želeli da u to ulazimo. Ali, a njenu molbu, poslali smo jedan dopis Ambasadi Francuske i Ministarstvu dijaspore Srbije da smo upoznati da će se to održati manifestacija „Etno naše, što nekad bejaše“, ali bez ikakvih dodatnih garancija.
To je bilo sve. Pre dva dana do Miloša Jankovića stiže šokantna vest.
– Nazvali su me klubovi koji su stigli u Nemačku, jer su ih Ambasada Srbije u Parizu i Kulturni centar Srbije uputili na mene. Saopštili su mi da je to čista prevara, da su naseli, da ih u Nemačkoj niko nije dočekao, da nemaju smeštaj, nemaju ručka.
U četvrtak poslepodne Jankoviću je telefonirala Jovana Srdanović i, na njegovo zaprepaštenje, zasula ga paljbom: „Šta to pričate po Parizu?“ i „Kako vi možete da otkažete nastupe“…
– Rekao sam da ništa ne otkazujem, jer nisam nikakav dogovor s njom ni napravio, niti sam bio organizator. Bila je izuzetno drska. Govorila je: „Sutra ćete vi biti krivi“. Saznao sam da je lagala deci da će jedan deo njihovih troškova snositi KUD „Prijateljstvo“ iz Sen Denija, a drugi deo troškova Ambasada Srbije iz Pariza. Na kraju mi je rekla: „Pa, šta hoće za 150 evra? To što je bilo – bilo je. Za sve ostalo neka se sami snalaze“ i spustila mi slušalicu – priča Janković.