Dijaspora traži posao

Srbi iz rasejanja, zainteresovani za povratak u otadžbinu, najviše bi želeli da rade u državnoj upravi i u javnim preduzećima. – Država im nudi praksu u „Delti”, „Gorenju”, „Karlsbergu”…
Mladi stručnjaci koji trenutno žive i rade u inostranstvu spremni su da se vrate u Srbiju ako im država omogući da lako dođu do posla. Oni bi najviše voleli da rade u državnoj upravi, javnom sektoru, oblasti konsaltinga, odeljenjima za ljudske resurse i da se bave marketingom i bankarstvom.

Nedavno istraživanje koje su sproveli Ministarstvo za dijasporu i kompanija Infostud, u kome je učestvovalo oko 1.000 Srba iz rasejanja, pokazalo je da više od dve trećine anketiranih planira povratak u Srbiju, a skoro svaki treći namerava da to i učini ako dobije dobru ponudu za posao. Zbog toga Ministarstvo planira da na svom i sajtu Infostuda postavi anketu namenjenu našim iseljenicima koja bi poslužila da se prikupe informacije o tome čime bi tačno ljudi iz dijaspore zainteresovani za povratak u Srbiju želeli da se bave, koliku bi platu voleli da imaju i u kojim kompanijama bi hteli da rade.

đorđo Prstojević, pomoćnik ministra za dijasporu, smatra da će na taj način država dobiti jasan profil ljudi koji su zainteresovani za povratak. Ministarstvo bi, kaže, posle toga kontaktiralo poslodavce i ponudilo im kvalitetne stručne kadrove.

– Već smo potpisali sporazum sa nekoliko domaćih i stranih firmi koje su zainteresovane da zaposle ljude iz dijaspore. Za početak nameravamo da našim studentima koji se školuju u inostranstvu ponudimo mogućnost da pohađaju praksu u kompanijama poput „Gorenja”, „Vinera”, „Karlsberga” i „Delte”, pa ako se dobro pokažu posle toga bi zasnovali radni odnos u tim firmama – ističe Prstojević.

Ministarstvo planira da u projekat povratka mladih stručnih ljudi uključi i Privrednu komoru Srbije i Savet stranih investitora. A u kompaniji Infostud najavljuju da će uskoro sprovesti istraživanje koje bi utvrdilo koji su to zahtevi i stavovi poslodavaca, odnosno da li postoje realne mogućnosti za zapošljavanje naših ljudi iz inostranstva u firmama koje posluju u Srbiji.

– Istraživanja koja smo sproveli u dijaspori pokazala su da svaki deseti Srbin iz rasejanja trenutno radi u oblasti internet tehnologije i računarstva, a zatim u bankarstvu i finansijskom sektoru. Od ukupnog broja anketiranih tek oko šest odsto radi u oblasti građevinarstva, a zatim slede oni koji rade u marketingu, trgovini, ugostiteljstvu i drugim delatnostima – objašnjava Branislav Jovanović, iz Službe za odnose s javnošću Infostuda. On kaže da skoro polovina anketiranih ljudi iz dijaspore ima fakultetsku diplomu, dok jedna četvrtina ima završenu specijalizaciju, magistraturu ili doktorat. Istraživanje je pokazalo i da gotovo zanemarljivi deo Srba koji žive u inostranstvu ima srednju školu ili niži stepen obrazovanja. To ide u prilog proceni Ministarstva za dijasporu da su od oko pola miliona ljudi, koliko ih je napustilo Srbiju od početka devedesetih godina prošlog veka, oko 100.000 diplomirani stručnjaci. A mnogi od njih postali su uspešni menadžeri, inženjeri i savetnici u velikim kompanijama.

U Ministarstvu tvrde da 3,5 miliona Srba rasutih širom sveta, prema istraživanju koje je uradila Svetska banka, godišnje u Srbiju pošalje oko pet milijardi dolara, dok je učešće deviznih doznaka u ukupnom bruto domaćem proizvodu 13,8 odsto. Poređenja radi, 2004. godine Srbi iz rasejanja su poslali 4,1 milijardu dolara, što je Srbiju tada svrstalo na 11. mesto po prilivu deviznih doznaka.

– Najveći deo tog novca poslat je rodbini koja živi u matici, dok se obim ulaganja dijaspore u srpsku privredu meri stotinama miliona dolara – naglašava Prstojević. On očekuje da će, uprkos svetskoj ekonomskoj krizi, privrednici iz dijaspore dogodine investirati u maticu znatno više novca nego ranijih godina jer će im Srbija ponuditi znatno povoljnije uslove za ulaganje nego države u kojima žive.

Komentari posetilaca sajta www.politika.rs

Vlasta , 28/12/2008, 23:01
Ne razumem,zasto bi „drzava“ nekom „obezbedila“ posao, pa jos u drzavnim institucijama? Da li su to „gastarbajteri“ dobili i od novih drzava,posao u drzavnim institucijama? Takve koji to traze ne treba ni nagovarati da se vrate. Uzgred,imam VSS i u inostranstvu sam vec 21 godinu-da se ne pomisli da je komentar poslao neko ko je u Srbiji.

Dimitrije , 28/12/2008, 23:51
Konsalting, banke, drzavna uprava, javna preduzeca… 🙂 Banke su ionako pred kolapsom jer oni nista drugo i ne rade osim sto se bave legalnom pljackom stanovnistva. U drzavnoj upravi ima barem 70% viska zaposlenih jer svaka garnitura na vlasti iza sebe ostavi po nekoliko hiljada partijskih kadrova. U javnim preduzecima ima barem 40% viska zaposlenih. Marketing! Kakav marketing kada ceo svetski privredni sistem puca po svojim savovima? Dolazi vreme otreznjenja, dosta je bilo izmisljanja laznih poslova i zivota na grbaci 20% realno zaposlenih radnika. Srbija zivi od malobrojnih radnika i seljaka, a a ostatak je ziveo na stranim dotacijama, spoljnom zaduzenju drzave i od prodaje preduzeca. Tome je sada dosao kraj. To sto su ti „strucnjaci iz dijaspore“ naucili da rade – Srbiji nije potrebno.

Dragomir , 28/12/2008, 23:56
U dijaspori ima puno ljudi koji zele na razne nacine, da ubrzaju oporavak srpske privrede. U clanku se govori o ljudima koji bi se – vratili. Ali, ne treba misliti samo na tzv. „povratnike“. Ima ljudi koji bi dosli samo da osnuju firmu i „pokrenu“ je da radi, i opet bi negde otputovali i povremeno se vracali. Ako se „neke stvari“ promene takvi ljudi ce poceti da dolaze, jer za sada, oni merkaju okom sokolovim i komentarisu ovako: „Jos nisu zrele sve prilike“. Predlazem da se jedan broj ovakve „klase povratnika“ kontaktira i brzo bismo saznali sta treba preduzeti da bi se otklonile prepreke za njihov dolazak.

ivana , 29/12/2008, 00:13
Slazem se sa predhodnim komentarom. Moram da priznam da mi brojke istrazivanja izgledaju potpuno neuverljivo. Ja zivim u inostranstvu i nisam srela nijednog naseg coveka koji razmisljala, a kamoli planira povratak kuci. Zaista je smesna ideja o obezbedjivanju posla dijaspori u javnim firmama. Ljudi ce poceti da se vracaju i investiraju u Srbiju onda kada ona postane normalna i uredjena zemlja. Mislim da je uzorak za istrazivanje prilicno diskutabilan. Srbiji trebaju investitori iz dijaspore, a ne neuspesni ljudi koji ce da opterete inako preoptereceni budzet drzave.

RoboCop , 29/12/2008, 00:46
Samo mi je nepoznato ko je odgovarao na ta pitanja!? Pa to ispada da bi se skoro svi vratili ljudi iz dijaspore vratili da bi radili za 300 eura plate i da onda placaju stan 100.000 eura !??? Pa recite vi meni ko je normalan da to uradi? I jos da pola plate bude prijavljeno a pola neprijavljeno i da ga stalno drze kao radnika na odredjeno vreme??!! Ministarstvo ne moze da obezbedi ljudima u Srbiji posao, a ne ljudima jos i van Srbije posao. Mislim da su oni ovu anketu sproveli koliko bi ljudi zelelo da se iseli iz Srbije, pa su amo obrnuli pitanja!! Ja s kojima sam god u kontaktu u inostranstvu ni ne pomislja povratak u Srbiju, osim na godisnji odmor, a kamoli za zivot? Pa sta li se to radiklano promenilo da bi se vratili. Ja sam od skora otisao u dijasporu i imam specijalizaciju. I tamo je sve na tom Zapadu lakse ostvariti (i posao i karijeru i stan i auto). Samo nek oni sebe zavaravaju i nek zive u zabludama…Ovima u Ministarstvu jeste lako da zive kad imaju 5 plata po upravnim i nadzornim odborima i u svakom uzimaju po 5000eura pa za mesec dana zarade stan.Ali pitajte neke prosecne ljude u Boru ili Smederevu ili Subotici ili Somboru sta oni misle i da li je to istina? I pitajte ih sta bi oni savetovali tim svojim zemljacima iz dijaspore…da li da se vrate ili…?? Ko hoce samo napred? brzo ce se vratiti nazad u imigraciju verujte mi!

terramare , 29/12/2008, 00:49
Ja verujem u Bozic Batu, ali u brojke navedene u clanku svakako ne verujem, smesno.

@Vlasta , 29/12/2008, 00:59
Добро, од Вас значи не би било неке велике вајде ако нисте схватили да би за саму државу било од користи да у државном апарату запосли висококвалификоване људе који су стекли радно искуство у страним државама које за разлику од Србије – функционишу. То искуство би било добро пре свега за саму Србију. Ови људи су и морали да оду у иностранство зато што су у Србији запошљавани разни дудуци преко везе.

dejan , 29/12/2008, 01:04
Po ovoj racunici i anketi svaki cetvrti Srbin u inostranstvu je magistar ili doktor nauka.Anketa je mnogo neozbiljna,da ne kazem zlonamerna,i ima vrlo malo veze sa realnoscu.Zivim u Dijaspori i znam da je ogromna,zaista ogromna vecina ljudi otisla iz Srbije zbog bukvalno nemastine i znam da je broj visokokvalifikovanih iseljenika daleko manji.Napravite anketu medju citaocima koliko visokoobrazovanih gastarbajtera poznaju i da li imaju bar jednog komsiju koji dodje jednom godisnje kuci u polovnom Mercedesu a „preko“ radi samo on zna sta

branko miokovic, 29/12/2008, 01:45
Nije mi jasno zasto bi Srbija obezbedjivala posao povratnicima. Bolje da obezbedi posao mladima koji zavrse skolu u Srbiji, pre nego se odluce da je napuste zbog nezaposlanosti. Zivim u inostranstvu vec 34 godine i to je bio moj izbor. Srbija nije toliko bogata da ostane na nivou rasadnika kadrova za inostranstvo.

Zeljko , 29/12/2008, 02:00
He znam na kakvom su uzorku radili ovo istrazivanje, ali niko od nasih ljudi koje poznajem ovde u Kanadi, a poznajem ih poprilicno ne namerava da se vraca u Srbiju. Sve mi ovo lici na neku anketu za unutrasnju upotrebu g. Prostojevica i vlade Srbije. Kao, nije u Srbiji tako lose, vani je jos gore. Pa ako je tako, uzdravlje!

Зоран , 29/12/2008, 03:30
Па дабоме. Србија нема пуно незапослених, фали јој радна снага, па ће сад то дијапсора да попуни. Молите ви Бога у Србији да се ми из дијаспоре не вратимо, да вам стижу паре сваке године. И то не мале.

Zivota, Nemacka , 29/12/2008, 04:45
Prvo, ne stoji da dijaspora trazi posao, mada bi se mnogi rado vratili ako bi se Srbija unormalila. Drugo, nema 60% dijaporaca visoku strucnu spremu, nego 600 ucesnika ankete, oni umeju da koriste internet i zato su i ucestvovali u anketi. Trece, probni rad kod gazda Miska i slicnih nece izgurati niko ko se naucio na radne uslove i nacine zastite zaposlenih koji postoje na zapadu. Akcija ministarstva i infostuda je zanimljiva utoliko sto ce oni kojima na zapadu ne ide bas najbolje imati odstupnicu ka Srbiji, ali ona niti ce vratiti visoki strucni kadar iz dijaspore nazad u Srbiju, niti zaustaviti odliv mozgova, kojima Srbija, cak ni 8 godina posle 5. oktobra, i dalje ima vrlo malo da ponudi.

Mirko , 29/12/2008, 05:29
U javnim sluzbama? A koga su oni to intervjuisali? Svoje kadrove u inostranstvu? Ne znam nijednog inzenjera kome su prisli. Mozda je ovo smisljeno da izazove sukob medju domacima i stranicma? Ko zna, uglavnom evo za one koji se plase da ce „stranci“ da im uzurpiraju zaposlenje u drzavnoj firmi ne bojte se vecina nas gleda da radi u proizvodnim firmama, kako su visokoskolovani vecinom inzenjeri ne mozete inzenjera naterati u administraciju. Oni „strucnjaci“ koji su hteli da rade u na primer JATu odavno su se udomili i to partijski. Sve ostalo nema smisla.

Nikola , 29/12/2008, 05:38
Evo i ja iz dijaspore i slazem se sa Vlastom. Najbolji nacin da Srbija privuce dijasporu da se vrati je da se sredi. Da prestane (ili se bar znatno smanji) korupcija, politicki dilentatizam, nepotizam… te da ekonomija konacno pocne da funkcionise po trzisnim principima a ne da SPS i sindikati zare i pale, a da su penzioneri najvaznija demografija. Ja sam dva puta otisao iz Srbije. Prvi put jer su hteli mladost da provedem na frontu braneci srpstvo dok su oni pljackali, a drugi put… zbog monopola Telekoma koji je cak i Djindjic zadrzao, a koji je potpuno gusio mogucnost svake inovacije i trzisne inovacije u necemu sto je moja struka. Uz cinjenicu da srpsko Internet trziste broji 15% od osam miliona stanovnika, sta ja imam da trazim na takvom trzistu? Pa to ja imam u jednom gradu ovde u inostranstvu. I sad mi nudite posao u drzavnoj administraciji? Mislite da se udomim ko Krisko ili kako vam se vec zove onaj hohstapler? Pa moj, zasluzeni, godisnji bonus je veci od Kriskovog. A nisam direktor aerodroma. Smesni ste. I vi i Ministarstvo za Dijasporu. A ti koji vam se tako vrate, sto rece Vlasta, srecno s njima.

Dragi , 29/12/2008, 06:13
Slazem se sa Vlastom. Takodje zivim u inostranstvu zadnjih 20 godina,imam VSS i radim kao inzenjer kompjuterskih mreza. Ovde drzava nikom nije obecala posao. Mozda je posredovala, preko socijalnog ali takvi poslovi definitivno nisu bili za ljude sa visim kvalifikacijama. Razumijem da je Srbija izgubila mnogo obrazovanih ljudi a ulagala je u njih, jer im nije mogla obezbijediti zaposlenje i buducnost ali Srbija ni sada nije razvijeno trziste koje pati od manjka strucnih kadrova i pored toga sto bih i ja sam zelio da se vratim i da u svojoj zemlji placam porez, posteno i nesebicno bih rekao: nemojmo,sa svojim inostranim iskustvima,da kreiramo konkurenciju mladim narastajima i ubijamo njihove sanse. Pomozimo im da se zaposle i steknu znanja i iskustva. I mi smo bili nekad kao oni sada, pa smo spas trazili u bijegu u inostranstvo.

Твртко , 29/12/2008, 09:32
Чињеница да наши људи у иностранству који су спремни на „фајт“ и који су дуго живели у „систему“ желе да раде у „сигурним“ државним и јавним предузећима, говори о општем стању духа како наших људи. Нема предузетних, нема истраживача, нема спремних на велика дела… Неке анкете су рекле да су Срби високо котирани на лествици нација са самопоуздањем – па какве ли су онда те друге нације – кад је нама само стало да се удомимо у сигуран чиновнички посао. Без храбрих повратника из иностранства, наоружаних иницијативом, можда мало и новцима, везама и вољом … нема нам неке користи од дијаспоре.

Mladen , 29/12/2008, 11:04
Mnogo bih voleo da mi neko objasni kako je ta nasa agencija nasla 1000 nasih ljudi u inostranstvu i bas njih anketirala.Ovakvim istrazivanjima nikad nisam verovao.Nigde ne pise sta su nasi nudili.Mozda je neko iz ministarstva dijaspore pitao da li biste se vratili da radite u Vladi Republike Srbije.Ovo mi lici na propagandnu akciju i tvrdim da jeste.

Mirko , 29/12/2008, 11:07
Cak i naslov je uvredljiv… Bezobrazluk

@@Vlasta , 29/12/2008, 11:30
Gospodine sto kritikujete Vlastu. Da li vi ozbiljno mislite da se u Srbiji nesto promenilo od vremena Milosevica? Imali smo prilike da se uverimo ovih mesec dana da je zaposljavanje u drzavnim institucijama iskljucivo preko partijske knjizice. Evo ja vama predlazem nesto drugo, pokazite da ste ozbiljna drzava i vam je interes naroda pre svega. Objavite konkurs za spasavanje IMT na primer. Trazite grupu industrijalaca sa iskustvom koji su spremni da rade za 300e mesecno da izvuku IMT iz problema u roku od 3 godine. Strasno kakva propaganda u ovom tekstu

Сатрампампамбирослав Ћерезеремитипитиковски, 29/12/2008, 11:32
Потпуно је неважно да ли је неко ко тражи посао одавде или из дијаспоре.Овде „царују“ непотизам,корупција,разни облици протежирања и др.Пресуна је и припадност одговарајућој политичкој (страначкој) опцији.Сви „треба да заборавимо“ да је време јавних конкурса прошло,или су они фарса.

MILOS , 29/12/2008, 11:48
Vlasti u Srbiju intersuje samo novac od dijaspore,kakav posao i zaposlenje! Pa zar nije jasno da u drzavni aparat se stalno zaposljavaju preko rodbiskih veza i da i ovako imamo glomaznu vladu,prepunu mistra i funkcionera… Recimo Francuka sa 70 milona stanovnika ima 16 mistrastva a Srbija sa 7 milona ima 25+2 mistrastva koja zapsljavaju armiju rodjaka kumova i partijskih drugova….

Darko , 29/12/2008, 11:50
I tata bi, sine, da se zaposli u drzavnoj upravi. Ovi nasi najmladji gastarbajteri nisu uopste naivni, cim zavrse fakultet, oni bi odmah u drzavnu upravu. Jos prakticno nista ne znaju o struci, jos nemaju nikakvo strucno i zivotno iskustvo, ali hoce odmah u drzavnu administraciju. Pa ko onda da nam radi u proizvodnim firmama, ako nece mladi i obrazovani, mozda penzioneri? Ne ide to tako, drugovi mladi gastarbajteri.

Borko , 29/12/2008, 11:53
čudnog li naslova. Ne razumem poentu priče koja mi zvuči prilično neverovatna i narealna? Verovatno da se ovde pod „dijasporom“ podrazumevaju činovnici zaposleni po stranim konzulatima/ambasadama

Тимотије , 29/12/2008, 12:07
Ако је ово истраживање тачно(у шта сумњам) значи да би се држава усрећила са још неколико стотина хиљада „стручних“ у државној управи. Наиме изгледа да се наши дијаспораши најбоље у иностранству сналазе у државним управам. Мало је више него смешно.

Borko , 29/12/2008, 12:29
Znamo je kako uoci objavljivanja predizbornih rezultata servis „Verujte nasim ocima“ javljao o glasanju „dijaspore“ a radilo se o „reprezentativnih“ tj. bolje receno kusur beznacajnih glasova sto se je zapravo prema tome odnosilo na domace cinovnike zaposlene u pomenutim diplomatskim predstavnistvima.

Dragon , 29/12/2008, 12:30
Dragomir je dao pravi predlog, koji bi Srbiji bio ubedljivo najbolji, „U dijaspori ima puno ljudi koji zele na razne nacine, da ubrzaju oporavak srpske privrede. … Ima ljudi koji bi dosli samo da osnuju firmu i „pokrenu“ je da radi,… Ako se „neke stvari“ promene ….. Predlazem da se jedan broj ovakve „klase povratnika“ kontaktira i brzo bismo saznali sta treba preduzeti da bi se otklonile prepreke za njihov dolazak….“ Ajdemo sada, ljudi iz Ministarstva (a i svi ostali), sa konkretnim predlozima, (predlazem i Politici da otvori poseban „link“ po ovoj temi) – a ja sam evo prvi zainteresovan (a znam i mnoge druge) – da vidim te ponude za otvaranje firmi / pokretanja biznisa / zaposljavanje ljudi / …. ako drzava moze da nudi tako dobre uslove FIAT-u ajde da vidimo sta moze da ponudi „svojoj dijaspori“.

ivan srdic, 29/12/2008, 14:00
Zastrasujuce,kakva samo bezocna laz!

laki , 29/12/2008, 15:53
Ne bih se vratio ni da mi ponude da budem ministar,a ne za rad kod Miska ,inace on je poznat kao dobar platisa.To je prica za unutrasnju upotrebu da se narod ne buni jer ce oni dovesti kadar iz dijaspore.U sta covek da ulozi pare u Srbiji da bi zaradio,odgovor je jedino da prodaje maglu kao sto rade nasi politicari i eksperti.

Djordje Vlajkovic, 29/12/2008, 16:52
Ja sam popunio anketu na infostudu i rado bih se vratio u Srbiju. Ziveo sam u inostranstvu dovoljno dugo da vidim i drugu stranu zivota u inostranstu. Znam kolika je plata u Srbiji, kako se zivi i kroz sta obican covek mora da prodje svakodnevno. U inostranstvu sam uspeo da se zaposlim u vladinoj sluzbi, priznata mi je moja magistarska diploma. Supruga takodje radi u struci, tako da smo se ovde sasvim solidno snasli. Ne patim od nostalgije, vec jednostavno zelim da moja deca odrastu u Srbiji. Vecina roditelja ovde dovodi svoju decu u sizofrenu situaciju, jer ocekuju da ostanu „Srbi“ i sve sto to podrazumeva, a ne shvataju da deca koja odrastaju u drugoj okolini postaju nesto drugo. Ja sam dovoljno realan da vidim da ne mogu da se oduprem istom ovom nagonu. Ne bih voleo da moja deca postanu stranci, a ne zelim ni da ih izlazem sizofrenosti. U Srbiji nam finansijski nece biti lako, to znam. No sa druge strane, necemo morati da razmisljamo o vrticima koji kostaju preko 1000 dolara mesecno (dzaba ti lepe plate), otplati hipoteke za stan (u Srbiji smo za relativno male pare kupili stan, platama odavde – dakle iskoristili smo prednost zivota u inostranstvu), deca ce ponekad moci da provedu po neku nedelju kod baka i deda (a ne da ih kao ovde vucaramo za sobom APSOLUTNO svuda i uvek, cak i onda kada im to u potpunosti nije interesantno, niti primereno, ali druge opcije nema) itd itd. Ukratko: Prednosta zivota na zapadu – novac i „relativna sigurnost“, prednost zivota u Srbiji, prijatelji, pomoc rodbine, relativno nizi troskovi vezani za decu. Uz to, deca u Srbiji, hteli ili ne, moraju da nauce da se snalaze. Na kraju dodacu samo jednu anegdotu: Pricali jednom Ameru kako je to bilo u drugom svetskom ratu u Srbiji, kako su dosli Nemci, pljackali, ubijali kad im se htelo i radili sta hoce. On sav prenerazen upitao „Pa zasto niste zvali policiju?“… Iako nisam ranije tako mislio, ponekad i neka losa iskustva dobro dodju u zivotu…

MUKNAVI , 29/12/2008, 17:56
U upravu,javna preduzeca bi oni…a Mi?

Dragon , 29/12/2008, 18:30
Postovani Djordje Vlajkovicu, ako zivite u Americi,dobra vest je da sasvim isparvno razmisljanje o povratku, losa vest je da od shizofrene situacije necete pobeci u Srbiji (vece cete Srbe naci po inostranstvu nego u Srbiji). Znam perfektno sta Vas muci, nije lako, ali pogledajte ostale zajednice napolju (recimo jevrejsku, kinesku, ….) – i kako su one uspele da se ocuvaju od asmilacije (moze se puno nauciti o oslanjanju na tradicionalne vrednosti). A o „snalazenju“ dece u Srbiji bolje da ne razmisljate previse (ne bi Vam se svidelo sigurno – kako se „snalaze“). Za sada, jedina (potencijalno) uspesna varijanta – je pokretanje svog biznisa u Srbiji.

Srba, Velika Britanija , 29/12/2008, 19:00
@Djordje Vlajkovic: potpuno se slazem sa vama. Znam mnogo USPESNIH Srba koji su se vratili, upravo se vracaju ili zele da se vrate u Srbiju sa svih krajeva zemljine kugle – bas zbog svoje dece. Ti povratnici veruju da njihova deca imaju vecu sansu da postanu PRAVI ljudi u Srbiji a ne na zapadu. Oko toga treba da se zamisle oni koji pljuju po Srbiji – kako to da mnogo onih koji znaju obe strane medalje odlucuju da se vrate? Svi za koje znam da se vracaju, nece se vratiti na drzavnu grbacu, nego ce biti uglavnom samozaposleni – nikome na teretu. A ne bi ni pristali da ih BODUJE u drzavnoj firmi neko ko ne zna da ubode vola u pozadinu. Povratnici su uglavnom nauceni na rad i red i vrlo su skromni – cesto ne znaju (niti je vazno) koliko konja ima njihov auto ili koji model mobilnog telefona imaju. Pretpostavljam da se mnogi vrhunski obrazovani Srbi nece vratiti u Srbiju jer rade po vrhunskim firmama i institutima i u Srbiji ne bi imali nemaju odgovarajuci nivo ni uslove za posao. Bice problem i sa nostrifikacijama diploma. Kako da se vrati u DRZAVNU firmu u Srbiji arhitekta koji je u Britaniji zavrsio fakultet od TRI godine a koji vec 20 godina radi za najpoznatije firme i isprojektovao pola Dubaia – a onda ce ga u Srbiji BODOVATI verovatno kao da ima visu skolu – posto su za Srbiju zapadni fakulteti plitki. btw – video sam ovde u UK Jevreje koje jedu slaninu, decu Kineza koji ne znaju mandarin ni cantonese, decu Italijana koji ne znaju italijanski i decu Indusa koji ne govore punjabi. ‘Trka pacova’ ih sve melje!

Jasmina M. , 29/12/2008, 19:02
Radis u domacoj firmi koja te placa u dinarima 30%, a na crno isplacuje razliku u evrima. Zakidaju ti na doprinosima, nema prekovremenog, sikanira, ma ko je lud da se vrati. Ovde i ne pominjem lose komunikacije (prevoz, telefon, kablovska TV i internet), preskupu hranu, nasilje u skolama, nebriga u zdravstvenim ustanovama, zagadjeni vazduh i voda (namirnice niko ne kontrolise), itd. Ma niko se ne vraca. Samo deca dolaze na raspust da se provedu kod babe i dede i da poprave srpski jer ga masovno ne znaju!

Emigrant , 29/12/2008, 20:12
Ma kakav posao? Ja se vr